Cultuuragenda

Onlangs aangekondigde evenementen.

Groene Ideecafé: Ons Geld en d info

Maa 18 Feb | | 19:30 gratis Scheltema Leiden Marktsteeg 1 2312 CS Leiden Netherlands

 

Ons Geld in de Leidse Donut EconomieHoe we de Leidse kringloopeconomie duurzaam en sociaal maken

Zonder ons geld staat de wereld stil, en met je portemonnee kies je elke dag om duurzaam gebruik te maken van de natuurlijke hulpbronnen (of niet?). Onze huidige economie is gericht op groei, terwijl er maar één Aarde is. Hoe brengen we lokaal het ideaal van de circulaire economie in de praktijk? En hoe zorgen we dat dit ten goede komt aan het welzijn van burgers? Kunnen lompen ingezameld bij de Leidse kringloopbedrijven straks duurzaam worden hergebruikt als isolatiemateriaal in de Lakenstad, en zo bijdragen aan besparing van energie en grondstoffen? In dit Ideecafé aandacht voor de donut economie, geldcreatie en de lokale kringloop van textiel.

Ons Geld in Leidse Donuteconomie

Donut economieOm de ecologische en sociale uitdagingen van duurzame ontwikkeling te verenigen bedacht Kate Raworth het donut model met als buitenring de ecologische grenzen van de Aarde en als binnenring de sociale grondrechten van mensen. De duurzame toekomst zit binnen die twee ringen, de veilige en rechtvaardige ruimte om onze mensheid verder te ontwikkelen. Hoe kunnen we door de kringlopen lokaal in de Leidse regio te sluiten er aan bijdragen binnen beide grenzen te blijven?

De duurzaamheid van Ons GeldOp 17 januari publiceerde de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid “Geld en Schuld”; over de publieke rol van banken. Het rapport legt uit hoe meer dan 95% van het geld door commerciële banken wordt gecreëerd en hoe door een onbalans tussen publieke en private belangen geld en schuld ontsporen. Ferdinand Zanda, teamlid bij Stichting Ons Geld, vertelt hoe het huidige monetaire systeem in elkaar zit en brengt de voorstellen van Ons Geld om het geldsysteem te wijzigen in verband met de haalbaarheid van de duurzaamheidsdoelen.

Stichting Kringloopbedrijf Het WarenhuisHet Warenhuis heeft geen winstoogmerk, maar wil wel kunnen investeren in het milieu en de sociale werkgelegenheid in de regio. Door goederen een tweede leven te geven, worden deze niet verbrand bij afvalverwerkingsbedrijven, hoeven er geen grondstoffen gebruikt te worden om nieuwe producten te maken en komt er minder CO2 in de atmosfeer. Daarbij vinden bijna 100 mensen met een arbeidsbeperking er een veilige werkplek. Ron Praag, directeur van het Warenhuis vertelt over een nieuw initiatief om isolatiemateriaal te maken uit reststromen van ingezameld textiel.

Er is gelegenheid voor vragen een gesprek over de kansen om de duurzaamheidsdoelen te realiseren.

Programma maandagavond 18 februari 2019

19.30     Zaal open, inloop
20.00     Opening Ckees van Oijen, Ideecafé
20.10     De Duurzaamheid van Ons Geld:
Ferdinand Zanda, Stichting Ons geld
20.50     Pauze
21.10     Isolatiemateriaal uit kringlooptextiel:
Ron Praag, Kringloopbedrijf Het Warenhuis
21.55     Afronding en napraten aan de bar

Toegang is gratis; crowdfunding welkom! Aanmelden via Facebook of ideecafe@ideewinkel.nl.
Voor meer informatie: Ckees van Oijen (06-27263520).

Meer achtergrondinformatie:
Donut Economie: https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/finance/28357/raworths-donuteconomie-uitgelegd-aan-de-hand-van-7-videos, Ons Geld: https://onsgeld.nu/, Kringloopbedrijf Het Warenhuis: http://www.kringloopwarenhuis.nl/.

 

Vooruitblik programmering van het Groene Ideecafé in 2019 (onder voorbehoud):

·         18 maart: Waterbewustzijn & waterschapsverkiezingen
·         15 april: Voedsel/eiwittransitie – & (stads)landbouw
·         20 mei: Gendergelijkheid & ecofeminisme
·         17 juni: Plastic soup & up-cycling

Ieder die het Groene Ideecafé wil ondersteunen en onderwerpen wil aandragen of uitvoeren is welkom. De werkgroep Groene Ideecafé kan ook goed versterking gebruiken voor diverse activiteiten zoals de programmering en coördinatie, technische ondersteuning, publiciteit en verslaglegging, en Informatie en aanmelden: http://www.ideewinkel.nl/vacature/vacature-1/

 

Bestel uw kaarten Job (try-out) (<18&Studenten), Din 19 Feb 20:30

Vergeet niet eerst uw naam en e-mail adres in te vullen.

Job (try-out) (<18&Studen tickets

Din 19 Feb | Theaterzaal | 20:30 15 eur Scheltema Leiden Marktsteeg 1 2312 CS Leiden Netherlands

LET OP: Deze tickets zijn alleen beschikbaar voor jongeren (<18) en studenten (studentenpas).

 

 

 

 

 

 

Walter van Es

Image credits: Marc de Haan

Job – Een opera over geloof en liefde

Waar blijf je aan vasthouden als je alles verliest wat je lief is? Job is een verhaal uit het Oude Testament over een man die zijn status, rijkdom, kinderen en gezondheid kwijtraakt, maar zijn geloof in God behoudt. Het eeuwenoude verhaal vormt de basis voor de nieuwste en laatste opera van componist Warner van Es. In de opera biedt Van Es een nieuw perspectief op de rampspoed en dilemma’s die Job moet doorstaan. Job is een opera die niemand onberoerd laat met teksten die tot nadenken aanzetten.

Jobs vrouw Hagar heeft in de oorspronkelijke Bijbeltekst slechts een zin. ‘Vervloek God en sterf’ roept zij tegen Job als alles hen is afgenomen, waaronder hun tien kinderen. Van Es en schrijver Lisa de Rooij, die ook het libretto van zijn eerdere opera Kinderen van Medea schreef, besloten om nieuwe richting te geven aan het verhaal door Hagars noodkreet richting Job te volgen. Daardoor is haar rol uitvergroot tot een volwaardige en betekenisvolle rol in het stuk. Het boek Job wordt daarmee ook een poëtisch liefdesverhaal over twee mensen wier leven een wending neemt als in de hemel hun lot wordt bepaald door God en de Duivel. Het oude Bijbelverhaal krijgt een nieuw leven.

Het oorspronkelijke verhaal wordt gedateerd rond 1200 voor Christus en komt uit een tijd waarin er nog geen monotheïstische godsdiensten bestonden. Daarmee valt Job te duiden als een man die een echte gelovige was nog voordat de christelijke religie bestond. Een man met een directe band tot God dus. Dit beeld sprak Van Es aan. Job legt een link naar de hedendaagse mens die zich niet verbindt aan een kerk of religie, maar wel diepgelovig kan zijn. De opera stelt vragen over de behoefte aan zingeving in een samenleving die zoekende is. God is in de opera een schepper die, net als een kunstenaar, zijn creaties met vertrouwen de wereld in stuurt en intussen alweer bezig is met het scheppen van een verbeterde versie.

Het boek Job is het enige verhaal in de Bijbel waarin God zelf verschijnt aan een mens. Van Es laat God en de Duivel ook in de opera verschijnen, al roept dit vragen op. Want hoe zet je God op het toneel? In deze opera worden God en de Duivel opgevoerd als man-vrouw combinaties, die unisono zingen. De hemelse scenes en het slot van de opera zijn van de hand van schrijver Rob van der Starre die het libretto van Socrates – de eerste opera van Warner van Es – schreef.

De opera is Nederlandstalig en wordt semi-concertant uitgevoerd, d.w.z. met minimale theatrale middelen, waardoor er veel aandacht is voor de taal en de muziek. De teksten van De Rooij en Van der Starre zijn door Van Es op een bijzondere manier in elkaar geschoven. Van Es wilde tijdens het componeren de taal en de emotie van het verhaal volgen. Daardoor is deze Nederlandstalige opera zeer goed verstaanbaar en wordt het publiek met minimale middelen meegenomen in een emotionele muzikale tunnel met een verlichtend slotakkoord.

Van Es schrijft muziek voorbij de twaalf-toonsmuziek. De melodielijnen in de opera worden begeleid door één noot die voortdurend verandert van klankkleur. Van Es begeleidt de opera met live-instrumenten, maar ook met elektronische muziek, waarbij hij o.a. gebruik maakt van opgenomen improvisaties van verschillende muzikanten. Het is een ongewoon spannende en emotionele mix van klanken. Kenmerkend voor de componist, maar nieuw voor het publiek.

Compositie en concept: Warner van Es
Libretto: Lisa de Rooij en Rob van der Starre
Uitvoerenden: Jaap Sletterink (bas), Karin Jönsthövel (mezzo-sopraan), Merel van Geest (sopraan), Mitchell Sandler (bas), Milan Faas (tenor), Xandra Mizée (alt), Dani Luca (cimbaal), Har Tortike (piano), Wen Chin Fu (cello) en het Leidse koor Het Zingend Hart.

Dit project wordt ondersteund door Gemeente Leiden, Fonds 1818, Vermeulen Brauckman Stichting, Prins Bernhard Cultuurfonds en Cultuurfonds Leiden.

Praktische informatie
Try-Out di 19 feb 20.30
Première wo 20 feb 20.30
Voorstelling vr 22 feb 20.30
Voorstelling zat 23 feb 20.30
Matinee zon 24 feb 15.00

Locatie: Scheltema Leiden, Marktsteeg 1, Leiden.

Kaarten te bestellen via www.scheltemaleiden.nl en te koop aan de deur.

Prijs: € 22,50 | try-out € 17,50 | jongeren onder 18 jaar en studenten € 15,00

Voorkant flyer Opera Job in Scheltema LeidenAchterkant flyer Opera Job in Scheltema Leiden

Bestel uw kaarten Job (try-out), Din 19 Feb 20:30

Vergeet niet eerst uw naam en e-mail adres in te vullen.

Job (try-out) tickets

Din 19 Feb | Theaterzaal | 20:30 17,50 eur Scheltema Leiden Marktsteeg 1 2312 CS Leiden Netherlands

Walter van Es

Image credits: Marc de Haan

Job – Een opera over geloof en liefde

Waar blijf je aan vasthouden als je alles verliest wat je lief is? Job is een verhaal uit het Oude Testament over een man die zijn status, rijkdom, kinderen en gezondheid kwijtraakt, maar zijn geloof in God behoudt. Het eeuwenoude verhaal vormt de basis voor de nieuwste en laatste opera van componist Warner van Es. In de opera biedt Van Es een nieuw perspectief op de rampspoed en dilemma’s die Job moet doorstaan. Job is een opera die niemand onberoerd laat met teksten die tot nadenken aanzetten.

Jobs vrouw Hagar heeft in de oorspronkelijke Bijbeltekst slechts een zin. ‘Vervloek God en sterf’ roept zij tegen Job als alles hen is afgenomen, waaronder hun tien kinderen. Van Es en schrijver Lisa de Rooij, die ook het libretto van zijn eerdere opera Kinderen van Medea schreef, besloten om nieuwe richting te geven aan het verhaal door Hagars noodkreet richting Job te volgen. Daardoor is haar rol uitvergroot tot een volwaardige en betekenisvolle rol in het stuk. Het boek Job wordt daarmee ook een poëtisch liefdesverhaal over twee mensen wier leven een wending neemt als in de hemel hun lot wordt bepaald door God en de Duivel. Het oude Bijbelverhaal krijgt een nieuw leven.

Het oorspronkelijke verhaal wordt gedateerd rond 1200 voor Christus en komt uit een tijd waarin er nog geen monotheïstische godsdiensten bestonden. Daarmee valt Job te duiden als een man die een echte gelovige was nog voordat de christelijke religie bestond. Een man met een directe band tot God dus. Dit beeld sprak Van Es aan. Job legt een link naar de hedendaagse mens die zich niet verbindt aan een kerk of religie, maar wel diepgelovig kan zijn. De opera stelt vragen over de behoefte aan zingeving in een samenleving die zoekende is. God is in de opera een schepper die, net als een kunstenaar, zijn creaties met vertrouwen de wereld in stuurt en intussen alweer bezig is met het scheppen van een verbeterde versie.

Het boek Job is het enige verhaal in de Bijbel waarin God zelf verschijnt aan een mens. Van Es laat God en de Duivel ook in de opera verschijnen, al roept dit vragen op. Want hoe zet je God op het toneel? In deze opera worden God en de Duivel opgevoerd als man-vrouw combinaties, die unisono zingen. De hemelse scenes en het slot van de opera zijn van de hand van schrijver Rob van der Starre die het libretto van Socrates – de eerste opera van Warner van Es – schreef.

De opera is Nederlandstalig en wordt semi-concertant uitgevoerd, d.w.z. met minimale theatrale middelen, waardoor er veel aandacht is voor de taal en de muziek. De teksten van De Rooij en Van der Starre zijn door Van Es op een bijzondere manier in elkaar geschoven. Van Es wilde tijdens het componeren de taal en de emotie van het verhaal volgen. Daardoor is deze Nederlandstalige opera zeer goed verstaanbaar en wordt het publiek met minimale middelen meegenomen in een emotionele muzikale tunnel met een verlichtend slotakkoord.

Van Es schrijft muziek voorbij de twaalf-toonsmuziek. De melodielijnen in de opera worden begeleid door één noot die voortdurend verandert van klankkleur. Van Es begeleidt de opera met live-instrumenten, maar ook met elektronische muziek, waarbij hij o.a. gebruik maakt van opgenomen improvisaties van verschillende muzikanten. Het is een ongewoon spannende en emotionele mix van klanken. Kenmerkend voor de componist, maar nieuw voor het publiek.

Compositie en concept: Warner van Es
Libretto: Lisa de Rooij en Rob van der Starre
Uitvoerenden: Jaap Sletterink (bas), Karin Jönsthövel (mezzo-sopraan), Merel van Geest (sopraan), Mitchell Sandler (bas), Milan Faas (tenor), Xandra Mizée (alt), Dani Luca (cimbaal), Har Tortike (piano), Wen Chin Fu (cello) en het Leidse koor Het Zingend Hart.

Dit project wordt ondersteund door Gemeente Leiden, Fonds 1818, Vermeulen Brauckman Stichting, Prins Bernhard Cultuurfonds en Cultuurfonds Leiden.

Praktische informatie
Try-Out di 19 feb 20.30
Première wo 20 feb 20.30
Voorstelling vr 22 feb 20.30
Voorstelling zat 23 feb 20.30
Matinee zon 24 feb 15.00

Locatie: Scheltema Leiden, Marktsteeg 1, Leiden.

Kaarten te bestellen via www.scheltemaleiden.nl en te koop aan de deur.

Prijs: € 22,50 | try-out € 17,50 | jongeren onder 18 jaar en studenten € 15,00

Voorkant flyer Opera Job in Scheltema LeidenAchterkant flyer Opera Job in Scheltema Leiden

Sleutelwerk Stilte en de kunst info

Woe 20 Feb | | 19:30 Scheltema Leiden Marktsteeg 1 2312 CS Leiden Netherlands

Sleutelwerk Stilte en de kunst van verdwijnen | Veenfabriek MUZIEK | THEATER | RESONANTIE | KUNST | EXTASE
Stilte en de kunst van verdwijnen is een muzikale voorstelling over stilte, eenzaamheid, duisternis, bestaan en niet bestaan. De stilte wordt bezongen, toegeschreeuwd, betoeterd, vervloekt en omhelsd in een duet voor stem en trombone, door Bastiaan Woltjer en Jacobien Elffers.

Wie stilte ervaart beschrijft het vaak als een gevoel van oplossen in de omgeving of van het vervagen van ruimte en tijd. De stilte is een bron van creativiteit, contemplatie en heling. Maar ook een schuilplaats voor hallucinaties, angsten en gevoelens van eenzaamheid.

Talloze componisten, schrijvers en kunstenaars probeerden de ziel van stilte te vatten. Trombonist Bastiaan Woltjer en actrice Jacobien Elffers verkennen hun werk en doen met deze muzikale voorstelling een eigenzinnige poging.

Bastiaan Woltjer over Stilte en de kunst van verdwijnen:
“Stilte is het kader waarbinnen muziek wordt uitgevoerd. In deze voorstelling wil ik het omdraaien; muziek is het kader waardoor we de stilte binnengaan. We dalen af in het duister, staan stil bij werk van kunstenaars en componisten als John Cage en Mark Rothko, en eindigen bij onszelf. Willen we verdwijnen in deze stilte of ontdekken we nieuwe kleuren?”

Wat is een Sleutelwerk? In een Sleutelwerk doen we vooronderzoek. Het is een soort laboratorium, we kijken met een vergrootglas naar een thema of een subthema en onderzoeken ideeën en samenwerkingen. De resultaten presenteren we aan ons publiek. Een Sleutelwerk kan een zaadje zijn dat ontkiemt tot een nieuwe kleine of grote voorstelling. Maar dat is niet het uitgangspunt. Dat geeft de kunstenaar de vrijheid om uit te proberen. En levert daarom misschien wel de mooiste dingen op. De naam Sleutelwerk is ontleend aan de bijnaam van Leiden: Sleutelstad.

De bijbehorende Veenproef Stilte en de kunst van verdwijnen vindt plaats op woensdag 30 januari, in Scheltema Leiden.

Data woensdag 20 en donderdag 21 februari | 19.30 uur
Locatie Scheltema Leiden (Bewegende ruimte van de Veenfabriek , 2e etage), Marktsteeg 1, Leiden
Kaarten €12,50 / €15,00 / €17,50
Kaarten voor de Sleutelwerken zijn hier te koop
Credits concept en compositie | Bastiaan Woltjer
spel en muziek | Jacobien Elffers, Bastiaan Woltjer
toneelbeeld- en lichtontwerp | John van Oostrum
productie | Rianne Valstar
publiciteit en marketing | Hidde Bisschop, Judy
Lijdsman
met dank aan | Joeri Vos, Paul Koek
beeld | Anna Harbers
www.veenfabriek.nl

Veenproef en Sleutelwerk

Bestel uw kaarten Job (première), Woe 20 Feb 20:30

Vergeet niet eerst uw naam en e-mail adres in te vullen.

Job (première) tickets

Woe 20 Feb | Theaterzaal | 20:30 22,50 eur Scheltema Leiden Marktsteeg 1 2312 CS Leiden Netherlands

Walter van Es

Image credits: Marc de Haan

Job – Een opera over geloof en liefde

Waar blijf je aan vasthouden als je alles verliest wat je lief is? Job is een verhaal uit het Oude Testament over een man die zijn status, rijkdom, kinderen en gezondheid kwijtraakt, maar zijn geloof in God behoudt. Het eeuwenoude verhaal vormt de basis voor de nieuwste en laatste opera van componist Warner van Es. In de opera biedt Van Es een nieuw perspectief op de rampspoed en dilemma’s die Job moet doorstaan. Job is een opera die niemand onberoerd laat met teksten die tot nadenken aanzetten.

Jobs vrouw Hagar heeft in de oorspronkelijke Bijbeltekst slechts een zin. ‘Vervloek God en sterf’ roept zij tegen Job als alles hen is afgenomen, waaronder hun tien kinderen. Van Es en schrijver Lisa de Rooij, die ook het libretto van zijn eerdere opera Kinderen van Medea schreef, besloten om nieuwe richting te geven aan het verhaal door Hagars noodkreet richting Job te volgen. Daardoor is haar rol uitvergroot tot een volwaardige en betekenisvolle rol in het stuk. Het boek Job wordt daarmee ook een poëtisch liefdesverhaal over twee mensen wier leven een wending neemt als in de hemel hun lot wordt bepaald door God en de Duivel. Het oude Bijbelverhaal krijgt een nieuw leven.

Het oorspronkelijke verhaal wordt gedateerd rond 1200 voor Christus en komt uit een tijd waarin er nog geen monotheïstische godsdiensten bestonden. Daarmee valt Job te duiden als een man die een echte gelovige was nog voordat de christelijke religie bestond. Een man met een directe band tot God dus. Dit beeld sprak Van Es aan. Job legt een link naar de hedendaagse mens die zich niet verbindt aan een kerk of religie, maar wel diepgelovig kan zijn. De opera stelt vragen over de behoefte aan zingeving in een samenleving die zoekende is. God is in de opera een schepper die, net als een kunstenaar, zijn creaties met vertrouwen de wereld in stuurt en intussen alweer bezig is met het scheppen van een verbeterde versie.

Het boek Job is het enige verhaal in de Bijbel waarin God zelf verschijnt aan een mens. Van Es laat God en de Duivel ook in de opera verschijnen, al roept dit vragen op. Want hoe zet je God op het toneel? In deze opera worden God en de Duivel opgevoerd als man-vrouw combinaties, die unisono zingen. De hemelse scenes en het slot van de opera zijn van de hand van schrijver Rob van der Starre die het libretto van Socrates – de eerste opera van Warner van Es – schreef.

De opera is Nederlandstalig en wordt semi-concertant uitgevoerd, d.w.z. met minimale theatrale middelen, waardoor er veel aandacht is voor de taal en de muziek. De teksten van De Rooij en Van der Starre zijn door Van Es op een bijzondere manier in elkaar geschoven. Van Es wilde tijdens het componeren de taal en de emotie van het verhaal volgen. Daardoor is deze Nederlandstalige opera zeer goed verstaanbaar en wordt het publiek met minimale middelen meegenomen in een emotionele muzikale tunnel met een verlichtend slotakkoord.

Van Es schrijft muziek voorbij de twaalf-toonsmuziek. De melodielijnen in de opera worden begeleid door één noot die voortdurend verandert van klankkleur. Van Es begeleidt de opera met live-instrumenten, maar ook met elektronische muziek, waarbij hij o.a. gebruik maakt van opgenomen improvisaties van verschillende muzikanten. Het is een ongewoon spannende en emotionele mix van klanken. Kenmerkend voor de componist, maar nieuw voor het publiek.

Compositie en concept: Warner van Es
Libretto: Lisa de Rooij en Rob van der Starre
Uitvoerenden: Jaap Sletterink (bas), Karin Jönsthövel (mezzo-sopraan), Merel van Geest (sopraan), Mitchell Sandler (bas), Milan Faas (tenor), Xandra Mizée (alt), Dani Luca (cimbaal), Har Tortike (piano), Wen Chin Fu (cello) en het Leidse koor Het Zingend Hart.

Dit project wordt ondersteund door Gemeente Leiden, Fonds 1818, Vermeulen Brauckman Stichting, Prins Bernhard Cultuurfonds en Cultuurfonds Leiden.

Praktische informatie
Try-Out di 19 feb 20.30
Première wo 20 feb 20.30
Voorstelling vr 22 feb 20.30
Voorstelling zat 23 feb 20.30
Matinee zon 24 feb 15.00

Locatie: Scheltema Leiden, Marktsteeg 1, Leiden.

Kaarten te bestellen via www.scheltemaleiden.nl en te koop aan de deur.

Prijs: € 22,50 | try-out € 17,50 | jongeren onder 18 jaar en studenten € 15,00

Voorkant flyer Opera Job in Scheltema LeidenAchterkant flyer Opera Job in Scheltema Leiden

Bestel uw kaarten Job (première) (<18&Studenten), Woe 20 Feb 20:30

Vergeet niet eerst uw naam en e-mail adres in te vullen.

Job (première) (<18&Stude tickets

Woe 20 Feb | Theaterzaal | 20:30 15 eur Scheltema Leiden Marktsteeg 1 2312 CS Leiden Netherlands

LET OP: Deze tickets zijn alleen beschikbaar voor jongeren (<18) en studenten (studentenpas).

 

 

 

 

 

 

Walter van Es

Image credits: Marc de Haan

Job – Een opera over geloof en liefde

Waar blijf je aan vasthouden als je alles verliest wat je lief is? Job is een verhaal uit het Oude Testament over een man die zijn status, rijkdom, kinderen en gezondheid kwijtraakt, maar zijn geloof in God behoudt. Het eeuwenoude verhaal vormt de basis voor de nieuwste en laatste opera van componist Warner van Es. In de opera biedt Van Es een nieuw perspectief op de rampspoed en dilemma’s die Job moet doorstaan. Job is een opera die niemand onberoerd laat met teksten die tot nadenken aanzetten.

Jobs vrouw Hagar heeft in de oorspronkelijke Bijbeltekst slechts een zin. ‘Vervloek God en sterf’ roept zij tegen Job als alles hen is afgenomen, waaronder hun tien kinderen. Van Es en schrijver Lisa de Rooij, die ook het libretto van zijn eerdere opera Kinderen van Medea schreef, besloten om nieuwe richting te geven aan het verhaal door Hagars noodkreet richting Job te volgen. Daardoor is haar rol uitvergroot tot een volwaardige en betekenisvolle rol in het stuk. Het boek Job wordt daarmee ook een poëtisch liefdesverhaal over twee mensen wier leven een wending neemt als in de hemel hun lot wordt bepaald door God en de Duivel. Het oude Bijbelverhaal krijgt een nieuw leven.

Het oorspronkelijke verhaal wordt gedateerd rond 1200 voor Christus en komt uit een tijd waarin er nog geen monotheïstische godsdiensten bestonden. Daarmee valt Job te duiden als een man die een echte gelovige was nog voordat de christelijke religie bestond. Een man met een directe band tot God dus. Dit beeld sprak Van Es aan. Job legt een link naar de hedendaagse mens die zich niet verbindt aan een kerk of religie, maar wel diepgelovig kan zijn. De opera stelt vragen over de behoefte aan zingeving in een samenleving die zoekende is. God is in de opera een schepper die, net als een kunstenaar, zijn creaties met vertrouwen de wereld in stuurt en intussen alweer bezig is met het scheppen van een verbeterde versie.

Het boek Job is het enige verhaal in de Bijbel waarin God zelf verschijnt aan een mens. Van Es laat God en de Duivel ook in de opera verschijnen, al roept dit vragen op. Want hoe zet je God op het toneel? In deze opera worden God en de Duivel opgevoerd als man-vrouw combinaties, die unisono zingen. De hemelse scenes en het slot van de opera zijn van de hand van schrijver Rob van der Starre die het libretto van Socrates – de eerste opera van Warner van Es – schreef.

De opera is Nederlandstalig en wordt semi-concertant uitgevoerd, d.w.z. met minimale theatrale middelen, waardoor er veel aandacht is voor de taal en de muziek. De teksten van De Rooij en Van der Starre zijn door Van Es op een bijzondere manier in elkaar geschoven. Van Es wilde tijdens het componeren de taal en de emotie van het verhaal volgen. Daardoor is deze Nederlandstalige opera zeer goed verstaanbaar en wordt het publiek met minimale middelen meegenomen in een emotionele muzikale tunnel met een verlichtend slotakkoord.

Van Es schrijft muziek voorbij de twaalf-toonsmuziek. De melodielijnen in de opera worden begeleid door één noot die voortdurend verandert van klankkleur. Van Es begeleidt de opera met live-instrumenten, maar ook met elektronische muziek, waarbij hij o.a. gebruik maakt van opgenomen improvisaties van verschillende muzikanten. Het is een ongewoon spannende en emotionele mix van klanken. Kenmerkend voor de componist, maar nieuw voor het publiek.

Compositie en concept: Warner van Es
Libretto: Lisa de Rooij en Rob van der Starre
Uitvoerenden: Jaap Sletterink (bas), Karin Jönsthövel (mezzo-sopraan), Merel van Geest (sopraan), Mitchell Sandler (bas), Milan Faas (tenor), Xandra Mizée (alt), Dani Luca (cimbaal), Har Tortike (piano), Wen Chin Fu (cello) en het Leidse koor Het Zingend Hart.

Dit project wordt ondersteund door Gemeente Leiden, Fonds 1818, Vermeulen Brauckman Stichting, Prins Bernhard Cultuurfonds en Cultuurfonds Leiden.

Praktische informatie
Try-Out di 19 feb 20.30
Première wo 20 feb 20.30
Voorstelling vr 22 feb 20.30
Voorstelling zat 23 feb 20.30
Matinee zon 24 feb 15.00

Locatie: Scheltema Leiden, Marktsteeg 1, Leiden.

Kaarten te bestellen via www.scheltemaleiden.nl en te koop aan de deur.

Prijs: € 22,50 | try-out € 17,50 | jongeren onder 18 jaar en studenten € 15,00

Voorkant flyer Opera Job in Scheltema LeidenAchterkant flyer Opera Job in Scheltema Leiden

Sleutelwerk Stilte en de kunst info

Don 21 Feb | | 19:30 Scheltema Leiden Marktsteeg 1 2312 CS Leiden Netherlands

Sleutelwerk Stilte en de kunst van verdwijnen | Veenfabriek MUZIEK | THEATER | RESONANTIE | KUNST | EXTASE
Stilte en de kunst van verdwijnen is een muzikale voorstelling over stilte, eenzaamheid, duisternis, bestaan en niet bestaan. De stilte wordt bezongen, toegeschreeuwd, betoeterd, vervloekt en omhelsd in een duet voor stem en trombone, door Bastiaan Woltjer en Jacobien Elffers.

Wie stilte ervaart beschrijft het vaak als een gevoel  van oplossen in de omgeving of van het vervagen van ruimte en tijd. De stilte is een bron van creativiteit, contemplatie en heling. Maar ook een schuilplaats voor hallucinaties, angsten en gevoelens van eenzaamheid.

Talloze componisten, schrijvers en kunstenaars probeerden de ziel van stilte te vatten. Trombonist Bastiaan Woltjer en actrice Jacobien Elffers verkennen hun werk en doen met deze muzikale voorstelling een eigenzinnige poging.

Bastiaan Woltjer over Stilte en de kunst van verdwijnen:
“Stilte is het kader waarbinnen muziek wordt uitgevoerd. In deze voorstelling wil ik het omdraaien; muziek is het kader waardoor we de stilte binnengaan. We dalen af in het duister, staan stil bij werk van kunstenaars en componisten als John Cage en Mark Rothko, en eindigen bij onszelf. Willen we verdwijnen in deze stilte of ontdekken we nieuwe kleuren?”

Wat is een Sleutelwerk? In een Sleutelwerk doen we vooronderzoek. Het is een soort laboratorium, we kijken met een vergrootglas naar een thema of een subthema en onderzoeken ideeën en samenwerkingen. De resultaten presenteren we aan ons publiek. Een Sleutelwerk kan een zaadje zijn dat ontkiemt tot een nieuwe kleine of grote voorstelling. Maar dat is niet het uitgangspunt. Dat geeft de kunstenaar de vrijheid om uit te proberen. En levert daarom misschien wel de mooiste dingen op. De naam Sleutelwerk is ontleend aan de bijnaam van Leiden: Sleutelstad.

De bijbehorende Veenproef Stilte en de kunst van verdwijnen vindt plaats op woensdag 30 januari, in Scheltema Leiden.

Data woensdag 20 en donderdag 21 februari | 19.30 uur
Locatie Scheltema Leiden (Bewegende ruimte van de Veenfabriek , 2e etage), Marktsteeg 1, Leiden
Kaarten €12,50 / €15,00 / €17,50
Kaarten voor de Sleutelwerken zijn hier te koop
Credits concept en compositie | Bastiaan Woltjer
spel en muziek | Jacobien Elffers, Bastiaan Woltjer
toneelbeeld- en lichtontwerp | John van Oostrum
productie | Rianne Valstar
publiciteit en marketing | Hidde Bisschop, Judy
Lijdsman
met dank aan | Joeri Vos, Paul Koek
beeld | Anna Harbers
www.veenfabriek.nl

Veenproef en Sleutelwerk